WEKO3
アイテム
盲学校教師の「見えない」現象へのナラティブアプローチ
http://hdl.handle.net/10780/1686
http://hdl.handle.net/10780/168644c9d82b-7483-4265-a5b0-4b4bbe9117ee
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-08-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 盲学校教師の「見えない」現象へのナラティブアプローチ | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | モウガッコウ キョウシ ノ ミエナイ ゲンショウ エノ ナラティブ アプローチ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Narrative Approach to the "Cannot See" Phenomenon of Instructors at Schools for the Blind | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 盲学校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ナラティブ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師の日常世界 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 解釈カテゴリー | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
韓, 星民
× 韓, 星民× 佐藤, 貴宣× 吉村, 雅樹 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,視覚特別支援学校(以下,「盲学校」)における日常の経験を説明/記述する教師のナラティブを分析する。それにより教師の日常世界を表象し構成していると推測される解釈カテゴリー(現場の知識)を同定する。そして,その用法/機能について考察することを目的とする。そうした分析を通じて,盲学校現場に固有の教育行為の特徴を明確化する。それと同時に,教師たちがいかに日常的知識を用いて,日々の活動を有意味化し,盲学校を固有の社会的世界として構成していくのか,その仕方の一端をも明らかにする。本稿の分析からは以下の点が指摘できる。本稿がトピックとして焦点を当ててきた「見えないってことが分からない」という問題は解く必要のない疑似問題であるといってよい。しかしながら,教師たちは,「見えないってことが分からない」という事態について語ることを通じて,盲学校に固有の課題と活動を組織する。そうすることで,盲学校教師としてのアイデンティティをも同時的に立ち上げることが可能となる。すなわち,「見えないってことが分からない」という事態は,盲学校の日常を固有の社会的世界として作り出す際に教師たちが参照・使用する重要なリソースとなっているのである。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper analyzes the narratives of instructors explaining or describing everyday experiences in vision support schools ("schools for the blind" below). Based on this analysis, it will identify the interpretive category (classroom knowledge) that is conjectured to represent and constitute the everyday world of the instructors. Next, it will aim to consider its usage and functionality. Through such an analysis, it will clarify the characteristics of educational behavior that are specific to classrooms in schools for the blind. At the same time, the paper will also reveal some insights into how instructors use routine knowledge, make daily activities meaningful, and construct a unique social world in schools for the blind. The following points can be made from the analysis in the paper. The topic of "I do not know that which I cannot see" on which this paper focuses can be termed a pseudo-problem that does not need to be resolved. Nevertheless, the instructors form challenges and activities that are unique to schools for the blind through discussing the conditions referred to as "I do not know that which I cannot see." By doing so, it also becomes possible for them to simultaneously establish an identity as an instructor at a school for the blind. In other words, the condition referred to as "I do not know that which I cannot see" has become a key resource that instructors refer to and use when creating daily life at schools for the blind to be a unique social world. | |||||
書誌情報 |
福岡教育大学紀要. 第四分冊, 教職科編 Bulletin of Fukuoka University of Education. Part IV, Education and psychology 巻 64, p. 191-204, 発行日 2015-02-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0286-3235 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020376439 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福岡教育大学 |