ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福岡教育大学紀要. 第四分冊, 教職科編
  3. 第73号

自閉症児の物品受領場面における「ありがとう」の促進に関する研究

https://doi.org/10.34603/0000002490
https://doi.org/10.34603/0000002490
122887fb-91d4-4f74-8ce3-8878d7e8d36e
名前 / ファイル ライセンス アクション
73-4 73-4 (13).pdf (1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-07
タイトル
タイトル 自閉症児の物品受領場面における「ありがとう」の促進に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル ジヘイショウジ ノ ブッピン ジュリョウ バメン ニ オケル アリガトウ ノ ソクシン ニ カンスル ケンキュウ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Facilitating a Functional Use of “Thank You” Response When Obtaining Requested Materials of a Child with Intellectual Disability and Autism
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 自閉症児, 「ありがとう」, 機能
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34603/0000002490
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 矢代, 久美子

× 矢代, 久美子

WEKO 11406

ja 矢代, 久美子

ja-Kana ヤシロ, クミコ

en YASHIRO, Kumiko


Search repository
藤金, 倫徳

× 藤金, 倫徳

WEKO 4597

ja 藤金, 倫徳

ja-Kana フジカネ, ミチノリ

en FUJIKANE, Michinori


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to facilitate the use of a “Thank you” response in a child with intellectual disability and autism when he received a requested object. In Experiment 1, when a child requested an object, the trainer placed the object in his hand. If the child did not say “Thank you”, the trainer modeled the appropriate response. To ensure that the child could only access the object by using “Thank you”, the trainer blocked the child’s access until the child imitated the model. Results showed that the child saying “Thank you” served a multifunctional role. Specifically, the response functioned not only as its original function as a reinforcer for the trainer’s object-supplying behavior but also as a way of requesting an object (mand). The purpose of Experiment 2 was to make the “Thank you” response serve only its original function. The following procedure was employed: the trainer delayed placing the object in the child’s hand. During the delay, if the child emitted a “Thank you”, the trainer modeled a “Give me”. After the child imitated the modeled response, the trainer handed the object to the child. After obtaining an object, if the child emitted a “Thank you” response, “You are welcome” was contingent upon it. Results showed that the child could use these response patterns under appropriate discriminative stimuli.
書誌情報 ja : 福岡教育大学紀要. 第四分冊, 教職科編
en : Bulletin of University of Teacher Education Fukuoka. Part IV, Education and psychology

号 73, p. 169-178, 発行日 2024-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-3235
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 福岡教育大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-07 01:06:30.799232
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3