WEKO3
アイテム
小学校家庭科「買い物シミュレーション」の授業分析 ─ 継続的授業研究による授業改善に焦点をあてて─
http://hdl.handle.net/10780/00002790
http://hdl.handle.net/10780/00002790ea6efe2a-c7b9-4cb2-897a-8213c381c2a6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校家庭科「買い物シミュレーション」の授業分析 ─ 継続的授業研究による授業改善に焦点をあてて─ | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ショウガッコウ カテイカ 「 カイモノ シミュレーション 」 ノ ジュギョウ ブンセキ ─ ケイゾクテキ ジュギョウ ケンキュウ ニ ヨル ジュギョウ カイゼン ニ ショウテン オ アテテ ─ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Analysis of Lessons on Shopping Simulations in Elementary School Home Economics: Focusing on Lesson Improvement through Continuous Lesson Studies | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
貴志, 倫子
× 貴志, 倫子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,家庭科の授業研究が授業改善にいかに機能するかを追究するため,継続的授業研究による授業の変化をとらえることを目的とした。研究対象は,2015 年度から17 年度に行われた小学校家庭科「身近な物の選び方,買い方」の題材で,「買い物シミュレーション」を取り入れた研究授業を分析した。授業研究のメンバーは,家庭科の授業研究経験のない教諭,元同校家庭科教員,家庭科教育の大学教員等であった。授業発話の遂語録,公開授業の学習指導案,協議会の記録メモ等をデータとした。主な結果は以下である。15 年度と17 年度の比較で,シミュレーションの思考形態や全体交流活動などに違いが見られた。時間配分では,17 年度の授業は,シミュレーション時間がより少なく,鍵となる用語説明や個人で考えを作る時間 が加わるなどの変化があった。両授業とも児童の発言は活発で,発話数や発話人数に顕著な違いはなかった。質的分析から,17 年度授業では,教師はより,児童の意見を集約させたり,考えを深めさせたりしていた。三年間の指導計画の変遷には,授業研究の計画的実行や教科の専門性や指導経験を含むメンバー間の協働が寄与したと考えられる。 This study clarifies the lesson changes through continuous lesson studies to explore how home economics (HE) lesson studies improve classes. To this end, it examined the HE elementary school units “How to choose and buy things” from fiscal year (FY) 2015 to FY2017. The research lessons on “shopping simulation” were analyzed, involving a teacher without experience in HE studies, predecessors of HE in the school, and a university professor specializing in HE education. The research lesson transcripts, lesson plans, and field notes of the review discussions were collected. The results showed differences between FY2015 and FY2017, including the discussion form during the simulation and class discussion activities. Time allocation variations were found in the FY2017 class, including less simulation time and more time to explain key terms and formulate ideas individually. In both classes, the children’s remarks were active, and the number of total utterances and pupils who spoke were similar. A qualitative analysis showed that in the FY2017 class, the teacher was more likely to gather the pupils’ opinions and deepen their thoughts. The systematic execution of lesson study and collaboration among members with subject specialization and teaching experience bolstered the transition of the teaching plan over three years. |
|||||
書誌情報 |
福岡教育大学紀要. 第五分冊, 芸術・保健体育・家政科編 Bulletin of University of Teacher Education Fukuoka. Part V, Art, health and physical education, home economics, and technics 号 72, p. 73-84, 発行日 2023-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0286-3243 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福岡教育大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
値 | 紀要論文 Article |