WEKO3
アイテム
平成21 年~ 25 年5 か年における福岡教育大学中等教育理科および環境教育課程入学者の高校における理科履修状況と化学基礎学力調査
http://hdl.handle.net/10780/1586
http://hdl.handle.net/10780/15860a4ca358-6a7f-4add-8f88-996f64407116
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 平成21 年~ 25 年5 か年における福岡教育大学中等教育理科および環境教育課程入学者の高校における理科履修状況と化学基礎学力調査 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ヘイセイ 21ネン 25ネン 5カネン ニ オケル フクオカ キョウイクダイガク チュウトウ キョウイク リカ オヨビ カンキョウ キョウイク カテイ ニュウガクシャ ノ コウコウ ニ オケル リカ リシュウ ジョウキョウ ト カガク キソ ガクリョク チョウサ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Results of Surveys on Taken Credits of Science Subjects at The Upper Secondary School and Basic Literacy of Chemistry for The Enrollment from 2009 through 2013 in Courses of Natural Science Program for Secondary School Teachers and Program of Environment Education at The Fukuoka University of Education | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
守口, 良毅
× 守口, 良毅× 原田, 雅章 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 平成21 年(2009)~ 25 年(2013)の5ヶ年において福岡教育大学中等教育教員養成課程理科(以下単に 中理と略記)及び環境教育課程環境教育コース(以下単に環境と略記)を受験入学した者を対象に,元素名・ 記号,基本的な酸,塩基,塩,有機化合物の名称・化学式,化学方程式,分子量,物質量など化学における 識字能力的な基礎学力や高校での理科履修状況,本学入試個別試験化学の動向,入学後最初に受講する化学 関連授業の成績状況などを調査し,これらを総合的に考察して選抜方法や入学後の大学カリキュラムの改善 のための参考資料とするものである。また,平成27(2015)年度から,新学習指導要領下で理科を履修し た受験生が入学してくることから,本報の継続的調査により,本調査対象の旧学習指導要領履修者との比較 資料になることが期待される。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In these 5 years from 2009 through 2013, the correlations among the credits of science subjects taken at the upper secondary school, the chemistry marks at the entrance examination, the basic literacy of chemistry just after entrance, and the grade of chemistry experiments in the university were investigated for the newly enrolled students of 2 science courses, Training Program for Secondary School Teachers for Natural Sciences and Program of Environment Education for Environmental Education Course (abbreviated as Churi and Kankyo, respectively hereafter) of Fukuoka University of Education. The basic literacy of chemistry was estimated by questionnaires, which included element names and symbols; basic acids, bases, and salts; names and chemical formulas of organic compounds; chemical reaction equations; molecular weight and amount of substance and so on. The results in this investigation are considered to be useful to improving the entrance examination and the curriculum in the university. And since the candidates after 2015 are educated under the new course of study, our continuous works will be expected to contribute to the comparative works in near future. |
|||||
書誌情報 |
福岡教育大学紀要. 第三分冊, 数学・理科・技術科編 Bulletin of Fukuoka University of Education. Part III, Mathematics, natural sciences and technology 巻 63, p. 47-65, 発行日 2014-02-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0532-811X | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福岡教育大学 |